det som skulle bli paella

Jag vet inte vad jag drömde inatt eller vart jag fick det ifrån - men imorse så hade jag bestämt att jag skulle laga paella. Saffran finns i annikas thaikryddepaket (och jo, visst fattar jag att det inte är samma saffran som man köper för tusen pengar för noll gram men ändå) och ris hade vi, grilladkyckling såg jag på Kiwi igår, en hel för 29.90 och lite grönsaker på det, så blir det väl inte så dyrt? Så det bar av till Kiwi, men när jag väl stog där så bestämde jag mig för att det fick bli vegetariskt ändå, min budget är trots allt mycket ansträngd.

Men! Det blev jättegott! Saffranen smakade som jag misstänkte inte direkt saffran men jag hade i gurkmeja också så det blev iallafall gult och fint. Och mycket! Kan varmt rekommendera denna rätt, recept kommer här.

Gestholms nästanpaella

Ingredienser, uppskattningsvis 6-8 port

5 dl Ris
1 stor gul lök eller två små
2 klyftor vitlök
1 hönsbuljongtärning
Saffran
Gurkmeja
Salt

Paprika
Champinjoner
1 vitlöksklyfta
2 tomater
Ärtor
Broccoli
Majs

Citron till servering

Gör såhär!

Fräs gul lök, vitlök och riset i smör i en stor kastrull. Tillsätt sedan vatten enligt risförpackningen, saffran, salt, buljongtärning och gurkmeja. Låt koka ungefär 20 minuter eller tills nästan allt vatten är borta.
Skär paprika och champinjoner i lagom stora bitar medan riset kokar och stek i stekpanna med smör och vitlök.
När riset nästan har kokat färdigt, lite vatten kan det vara kvar, så har du i ärtor, broccoli, tomat skuren i småbitar, majs och den stekta paprikan och champinjonerna. Rör om och låt allt bli varmt. Klart!
Pressa lite citronsaft över anrättningenm, kanske lite extra salt och njuuuuuuuuuuut!  



Sen går det ju självklart att variera exakt hur mycket som helst och ha i vad som helst egentligen. Men såhär gjorde jag och det blev asbra. Och mycket! Skulle uppskatta priset per portion till kanske... Grönsakerna jag köpte blev ca 25 kr, sen hade vi ris, lök, broccoli, kryddor, buljong hemma. Dyrt blev det inte iallafall.
//Linda

DIN KOMMENTAR SÖTNOS

Skriiiiiiiv!

Ditt namn plz:
Kom ihåg mig?

Din e-mail: (den kommer inte synas)


Din blogg:


Och vad var det du ville säga?

Trackback
RSS 2.0